Lyssnar på Nyhetsmorgon på 4:an. Om hur lärarna flyr skolan.

Jag tror att det beror mycket på att eleverna i sin tur inte har fått lära sig vanligt jävla hyfs och/eller att visa respekt för andra människor. Personligen har jag under de åren dottern gått i skolan (numer 2:an på Gymnasiet) verkligen avskytt att hälsa på i dotterns skola under 1:an till 6:an pga vissa elever sprang om kring och var totalt vilda. Lärarna mesade nåt så fruktansvärt med dem att det var gräsligt att se. Ett specifikt minne jag har är följande

Det var en såndär dag är någa utav eleverna skulle ha med sig sina föräldrar till skolan, och jag följer med dottern naturligtvis. Under förmiddagen skulle de ha matte och svenska. En utav eleverna springer runt runt runt och tjafsar och bråkar med alla de andra eleverna och läraren. Eleven i fråga snor papprena som de ska jobba med från sina klasskompisar, ställer sig och pratar högt i sin mobiltelefon och stör hur mycket som helst. Läraren säger till en gång med jordens mesigaste röst. - Nu får du lov att sätta dig ner du stör lektionen. Då skriker tjejen i fråga ännu mer när hon far runt som en i princip påtänd dervisch.
Jag mådde illa av huvudvärk efter en halvtimme och tänkte stackars ungar som har det så var dag på sin arbetsplats, och varför höjde inte läraren rösten mot vilden...

Jag tog upp detta specifika tillfälle med en annan mamma i klassen. Den mamman sa att hennes dotter kom hem varje dag och mådde illa och hade ont i huvudet. Min med. Det ledde till att vi bytte till en friskola, där eleverna hade mer press på sig att sköta sig. Det var det bästa vi har gjort. Små klasser, bra lärare, och en skola som verkligen såg eleverna. Ingen stöttes ut och var det problem tog lärarna tag i det direkt. Superbra helt enkelt. De ringde hem så fort minsta lilla bus framkom och de hade en dialog med oss föräldrar hela tiden. Dit gick jag med glädje på alla föräldramöten och tillställningar de hade. Så mitt råd är till den vanliga kommunala skolan, studera friskolorna på er ort och kolla hur de löst problemen, så ska ni se att det kommer att funka bättre för er också.

Men till sist men inte minst, det är föräldrarna som ska uppfostra sina barn inte skolan. Och det är vi föräldrar ofta himla dåliga på eftersom vi leker strutsar hela tiden. Dvs stoppar huvudet i sanden och säger; Nej min lilla X, H*N skulle aldrig göra nåt för att ställa till det... Tycker det är dags för de föräldrarna att dra upp huvudet ur sanden och titta på verkligheten och framför allt sluta dalta/curla med sina barn. Ge dem konsekvenser för sitt dåliga beteende mot andra. Dvs om lilla X jävlas varenda dag på lektionerna, dra in ett privilegium lilla X har och förklara varför. Så länge lilla X inte sköter sig är privileigiet borta men när lilla X skött sig i en månad kommer det tillbaks. Det är orsak och verkan.Detta ska naturligtvis även informeras till lärarna så att lärarna kan rapportera till föräldrarna. Och vice versa. Inte förrän då kommer man tillrätta med problemet när lärare och föräldrar pratar med varann. Men det är föräldrarnas sak att uppfostra barn som går att ha i möblerade rum. Det är inte samhällets uppgift och det kan det aldrig heller bli. Föräldrarna skaffade barn och därmed är det de som som bör ge dem sunda och schyssta värderingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0